Νέοι κανόνες για το πολιτικό χρήμα

s4 xrhm boulh 2706-thumb-large

Δυνατότητα χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων απευθείας από επιχειρήσεις προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νέο θεσμικό πλαίσιο για το πολιτικό χρήμα που επεξεργάζεται η κυβέρνηση και αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, καθώς περιλαμβάνεται και στα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης. Μάλιστα, οι δωρεές αυτές προβλέπεται εκτός από δημόσιες, (σ.σ.: υπό την έννοια ότι τα στοιχεία των δωρητών θα αναρτώνται σε ειδική ιστοσελίδα μαζί με τις οικονομικές καταστάσεις των κομμάτων) να εκπίπτουν και από το φορολογητέο εισόδημα ιδιωτών και επιχειρήσεων.

Με το νέο πλαίσιο για το πολιτικό χρήμα, σηματοδοτείται ο «απογαλακτισμός» των κομμάτων από το κρατικό χρήμα, που ούτως ή άλλως περιορίστηκε δραστικά λόγω κρίσης, επιχειρείται να τεθούν οι βάσεις για μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία στα οικονομικά κομμάτων, βουλευτών και κρατικών λειτουργών και να περιοριστεί και θεσμικά (σ.σ.: καθώς στην πράξη έχει συμβεί) η δυνατότητα δανεισμού των κομμάτων με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση πέραν αυτής του τρέχοντος έτους.

Το σχέδιο είχε, σε σημαντικό του μέρος, ολοκληρωθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπ. Εσωτερικών (Γ. Μιχελάκης και οι γ.γ. Γ. Ιωαννίδης και Αγγ. Συρίγος) και πλέον τη σκυτάλη αναλαμβάνει ο νέος υπουργός Αργ. Ντινόπουλος. Βάσει αυτού, τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων αναλαμβάνει η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, που ήδη ελέγχει το «πόθεν έσχες» περίπου 45.000 υπόχρεων. Στις αρχικές σκέψεις ήταν να δημιουργηθεί μία νέα ανεξάρτητη αρχή, κάτι ωστόσο που προσέκρουσε στις αντιρρήσεις των κ. Αντ. Σαμαρά και Ευ. Βενιζέλου, που δεν ήθελαν την επιβάρυνση του Δημοσίου με μία ακόμη ανεξάρτητη αρχή. Στη διάθεση της Αρχής, ειδικά για το πολιτικό χρήμα, θα υπάρχει Εισαγγελέας Πρωτοδικών που θα μπορεί να ξεκινήσει άμεσα την ποινική δίωξη των παραβατών.

Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης, που σήμερα ανέρχεται στο 1,0201 τοις χιλίοις επί των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, αναμένεται να μειωθεί και τυπικά, ενώ βάση υπολογισμού δεν θα είναι τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του τρέχοντος έτους, αλλά τα πραγματοποιηθέντα της προηγούμενης χρονιάς. Πολιτικά στελέχη, απ’ όλους τους χώρους, σημειώνουν, πάντως, ότι τα ισχύοντα όρια χρηματοδότησης έχουν ήδη «καταπατηθεί» λόγω του πλαφόν που ετέθη στους σχετικούς κωδικούς του προϋπολογισμού με το Μεσοπρόθεσμο.

Ιδιωτική χρηματοδότηση

Με την κρατική χρηματοδότηση να φθίνει, το σχέδιο νόμου επιδιώκει να θέσει ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των πολιτικών κομμάτων και νομιμοποίησης της ιδιωτικής χρηματοδότησης προς αυτά. Συγκεκριμένα, αυξάνονται τα όρια «χορηγιών» από ιδιώτες που σήμερα είναι 15.000 ευρώ για κόμματα και 3.000 ευρώ για υποψηφίους ενώ, πλέον, ρόλο χρηματοδότη μπορούν να έχουν και νομικά πρόσωπα. Η ιδιωτική χρηματοδότηση θα είναι με ονομαστικές καταθέσεις, αν και εξετάζεται να υπάρξει ένα όριο πάνω από το οποίο θα ταυτοποιούνται οι χρηματοδότες. Αυτό εικάζεται ότι γίνεται για να καμφθούν οι ενστάσεις κυρίως του ΚΚΕ, που αρνείται την ταυτοποίηση όσων το ενισχύουν, αν και δημιουργεί και πάλι «παραθυράκι» για μαύρες χρηματοδοτήσεις μέσω, ενδεικτικά, κουπονιών.

Το σύνολο της διακίνησης εσόδων και εξόδων θα γίνεται από τραπεζικούς λογαριασμούς σε τράπεζες με έδρα την Ελλάδα (έως 3 για τα κόμματα, ένας για τους υποψήφιους). Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο (3023 του 2002), μέχρι σήμερα τα κόμματα υποχρεούνταν να εκτελούν μόνον το 80% των συναλλαγών τους μέσω τραπεζών, ενώ το σχετικό όριο για τους υποψήφιους έπεφτε στο 60%, ενώ πλέον κόμματα αλλά και συνδυασμοί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση υποχρεούνται στην τήρηση βιβλίων Γ΄ κατηγορίας. Επίσης, η περίοδος ελέγχου των προεκλογικών δαπανών αυξάνεται σε 6 μήνες πριν από τις κάλπες, και όχι μόνο κατά την περίοδο μετά την προκήρυξη των εκλογών. (kathimerini)

 

Μοιράσου αυτή την ανάρτηση